Projekty

działaj z imPETem

Opublikowano: czwartek, 28 listopad 2019

 

Celem Programu jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami, jakimi są butelki PET a także ich recyklingu. Butelki PET odpowiednio zagospodarowane mogą otrzymać drugie życie w postaci kolejnego opakowania (tzw. rPET) lub znaleźć zastosowanie w przemyśle odzieżowym, czy meblarskim. 

Szkoła przystąpiła również do konkursu organizowanego. W ramach projektu, polegającego na stworzeniu Eko – Kącika z impetem w świetlicy szkolnej szczegółowy regulamin konkursu dostępny jest na stronie: https://dzialajzimpetem.pl/konkurs/

Koordynatorem projektu jest Bożena Rudnik we współpracy z p. Katarzyną Damętką. 

 

Ciekawostki imPETa

 

Czy wiecie, że z recyklingu butelek PET można otrzymać wiele użytecznych przedmiotów, które wykorzystujemy na co dzień:
- torba plastikowa na zakupy,

- opakowanie płynu do mysia szyb,

- wypełnienie poduszki, kołdry, koc polarowy, 

- opakowania płynu do płukania, płynu do kąpieli,

- wypełnienie zabawek,

- dywanik łazienkowy,

- skrzynka plastikowa,

- namiot,

- bluza polarowa. 

 Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Nauka segregacji przez grę

 

Obraz może zawierać: w budynku  Obraz może zawierać: 1 osoba, buty i w budynku

 

Obraz może zawierać: w budynku

 

 Nauka i utrwalenie zasad segregacji? Oczywiście. Jeszcze lepiej gdy ma to formę zabawy i rywalizacji. Tak wyglądają u nas zajęcia na świetlicy szkolnej.

 Super Bohater- Gra (nie)planszowa o segregacji śmieci

Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie stoją i w budynku   Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie stoją, buty i w budynku

Obraz może zawierać: 1 osoba, stoi, buty i w budynku   Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie stoją, buty i w budynku

 Nasze przedszkolaki ze swoją wychowawczyni także Działaj z Impetem i wykorzystują butelki (i nie tylko) do prac plastyczna - technicznych. Zobaczcie jakie piękne jabłuszka wykonali.

Obraz może zawierać: jedzenie

Graliśmy w memory wg programu Działaj z Impetem ma na celu upowszechnianie wśród graczy prawidłowych zasad
segregowania odpadów opakowaniowych typu butelka PET. Naszych uczniów wciągnęła całkowicie. Ciekawe czy Wy potrafilibyście odpowiedzieć na pytania zawarte na kartach memory.

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą i w budynku

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: w budynku

U nas w ramach programu Działaj z Impetem na zajęciach świetlicowych powstał wianek na drzwi. Jak Wam się podoba nasz pomysł i realizacja?

Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi i tabela

Obraz może zawierać: 1 osoba, w budynku

Obraz może zawierać: 4 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie stoją

 Co prawda zimy nie widać, ale my nie zapominamy o ptakach. W ramach programu "Działaj z imPETem" przygotowaliśmy na zajęciach świetlicowych karmniki z butelek PET

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą i dziecko

Obraz może zawierać: 1 osoba, napój i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie stoją, drzewo, dziecko i na zewnątrz

Kolejna praca plastyczno - techniczna najmłodszych. Tyma razem przedszkolaki zrobiły z butelek żółwie. Oni też od najmłodszych lat uczą się prawidłowej segregacji i powtórnego wykorzystania surowców. Oni także Działaj z Impetem 😊

 

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

13 stycznia 2020 r. Przedszkolaki zrobiły także z butelek PET doniczki, w których niebawem posieją nasiona roślin. Nasze przedszkolaki wiedzą jak wykorzystać powtórnie butelki i też Działaj z Impetem

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą, ludzie jedzą i w budynku

Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 Nasze prezenty na Dzień Babci i Dziadka też są zgodnie z programem Działaj z Impetem. Zamiast wyrzucać butelki po wodzie zrobiliśmy w nich ogródki z kwiatami, ozdobnymi kamykami. Mamy nadzieję, że przypadły obdarowanym do gustu.
 
Obraz może zawierać: roślina, tabela, kwiat i w budynku
 
18 stycznia 2020 r. na zajęciach świetlicowych w ramach w ramach programu "Działąj z imPETem" zrobiliśmy bałwany ........ a jakże z butelek PET, bo śniegu u nas ani widu ani słychu :) No cóż powtarzając za krążącymi w internecie sformułowaniami. Jaka zima taki bałwan.
 
 
 
W ramach zajęć na świetlicy uczniowie przygotowali pingwinki z butelek PET. U nas wszyscy Działaj z Impetem 
 
Obraz może zawierać: 10 osób, ludzie siedzą i dziecko
 

 

Być jak Ignacy - edycja czwarta

Opublikowano: czwartek, 28 listopad 2019

W roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła po raz drugi bierze udział już w IV edycji programu www.bycjakignacy.pl . Uczniowie klasy IV i V utworzyli koło "Nauka z Górki", w ramach którego będą odkrywać tajemnice nauki oraz poznawać sylwetki wybitnych polskich naukowców i wynalazców. 7 listopada 2019 r. odbyły się pierwsze zajęcia z historii chorób i wielkich epidemii. Uczniowie zapoznali się z sylwetką Stanisławy Adamowiczowej (lekarka i specjalistka zdrowia publicznego). Następnie uczniowie stworzyli własną grę planszową o chorobach, mapę skojarzeń ze słowami choroba oraz zapoznali się z prawdziwymi rekwizytami związanymi z medycyną - stetoskopem, ciśnieniomierzem oraz szpatułką laryngologiczną. Na zakończenie wykonali krótkie scenki wykorzystując dostępne przyrządy. 

 Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie stoją   Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi i tabela

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie

Drugie zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia fragment filmu "Było sobie życie" Był to inspiracja do odegrania scenek dramowych nt szczepień. Największym zaskoczeniem dla dzieci było to, że szczepionka jest taką małą chorobą, którą wpuszczamy do organizmu po to, żeby uchronić się przed dużą chorobą. W strzykawce ze szczepionką znajdują się wybrane antygeny bakterii czy wirusów, które powodują daną chorobę. Podawane są po to, aby nasz organizm „nauczył się” obrony, gdyby wirusy czy bakterie pojawiły się w dużej liczbie, czyli gdyby nadszedł prawdziwy atak. Dzięki szczepieniom nasz organizm potrafi wytwarzać przeciwciała, które w razie ponownego kontaktu z tym antygenem, wirusem bądź bakterią, są w stanie szybko się namnożyć. Dzięki temu mogą w odpowiednim momencie obronić organizm i „unicestwić” niepożądane bakterie lub wirusy. Szczepienia są to więc „małe choroby” podawane po to, żeby nasz organizm wytworzył siły obronne, które się zmobilizują i uderzą całą armią, kiedy przyjdzie „duża choroba”. Czy oglądając zdjęcia możecie odpowiedzieć twierdząco na pytanie, czy nasi uczniowie dobrze zrozumieli na czym polega odporność i dlaczego się szczepimy?

Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie stoją

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą i buty

Obraz może zawierać: 4 osoby, buty

Powstały także rymowanki na temat szczepienia

Bądź szczepiony,
a zarazem obroniony
przed wirusami, bakteriami
i innymi chorobami.

Amelia Rokicka

Ludzie zwykle są odporni,
ale bywa, że przekorni.
Lekarze proszą o szczepienie
a oni ciągle -nie i nie!
Pamiętajcie starzy młodzi,
że szczepionka nie zaszkodzi,
bo szczepionka to rzecz święta
niech każdy o tym pamięta.
Szczepionka przeciw wirusom działa
tak jak medycyna chciała.

Oliwia Górska

Szczepioneczka
to taka fajna panieneczka
niby bakterie w sobie ma
ale i plusy zawiera.
Plusy, minusy no i bakterie
Ale też całą pomocną kawalerię

Amelia Giers

Bakterie+strzykawka= Szczepionka
inaczej za zdrowiem nagonka
Zdrowie to szczęście
A zatem miłe przez życie przejście.

Amelia Giers

3. zajęcia rozpoczęliśmy od rozwiązania quizu typu prawda/fałsz. Zadaniem każdego dziecka była ocena prawdziwości czy dane stwierdzenie dotyczące nawyków higienicznych z przeszłości jest prawdziwe czy fałszywe.
 
 
Kolejne zadanie polegało na ułożeniu puzzli z informacjami dotyczącymi pasożytów, takich, jak na przykład owsiki. Po złożeniu wszystkich elementów układanki, wybrane dzieci przeczytały ją na głos. Wreszcie dzieci narysowały na kartkach to, w jaki sposób dbają o higienę. 
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i buty
 
Obraz może zawierać: 3 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, tabela, dziecko i w budynku
 
Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą i dziecko

 Do 4. zadania podeszliśmy trochę inaczej niż proponują organizatorzy. Najpierw na Facebook'u ogłosiliśmy ankietę na temat zdrowia. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeJcf9PGbADtaBQSRu2QOMr8EmX3Q6cifq-6o8TGsAm2FwGUA/viewform?fbclid=IwAR1ne1ZOvoXBQnZREYBlvUKPC-AdiJb5sieMlUQ-QJ4REs98cQCsVb9Ca7w

Jej wyniki wykorzystaliśmy w kolejnej części zajęć. 

Czy bakterie są tylko przyczyną chorób? O tym rozmawialiśmy podczas zajęć o Stanisławie Adamowiczowej w ramach programu Być jak Ignacy. Te drobnoustroje pełnią także dobrą rolę. Zwłaszcza w żywności. O tym dowiedzieli się nasi naukowcy podczas zajęć prowadzonych przez panią Beatę Świętochowską. Przygotowali jogurt naturalny. Do podgrzanego mleka, przyniesionego przez jednego z uczniów, dodali śmietanę. Dokładnie wymieszali, zamknęli szczelnie w słoikach i schowali do ciepłego, ciemnego miejsca. Po dobie jogurt był gotowy. Miał inny smak niż ten ze sklepu. Przygotowali jabłka z cynamonem i zrobili jogurt smakowy z kawałkami owoców. Ci którzy spróbowali stwierdzili, że "jednak" jest smaczny.

Obraz może zawierać: 1 osoba, dziecko

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i w budynku

Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi, dziecko i w budynku   Obraz może zawierać: 4 osoby, dziecko i jedzenie

Kolejne doświadczenie wykonane przez młodych naukowców. Poznanie "dobrych bakterii", które powodują rozkład produktów naturalnych w ziemi. Uczniowie koła naukowego "Nauka z Górki", działającego w ramach programu Być jak Ignacy, przygotowali z p. Beatą Świętochowską kompostownik. Ich zadanie polegało na obserwacji zmian zachodzących w ziemi pod wpływem temperatury, rozkładu spowodowanego działaniem bakterii. Przy okazji mogli zauważyć jak rozkładają się: skórka od banan, chusteczka higieniczna, torebka jednorazowa. Banan był niewidoczny już po kilku dniach, ale nadal uczniowie nie zauważyli zmian w części z papierem i folią.

Obraz może zawierać: 2 osoby, buty, w budynku i na zewnątrz

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i w budynku  Obraz może zawierać: 1 osoba

Zadaniem dodatkowym naszego koła było zorganizowanie Turnieju Gier Planszowych poświęconych o wirusach i bakteriach. Do zabawy zaprosiliśmy także rodziców. Zakupiliśmy specjalnie w tym celu 8 gier, które poświęcone tej tematyce. Gry przeznaczone dla wszystkich od przedszkolaków do klas starszych łącznie. Na zajęciach świetlicowych ćwiczyli wszyscy przez ponad dwa tygodnie. Utworzyliśmy specjalne wydarzenie na portalu społecznościowym by na bieżąco informować chętnych do wspólnej zabawy.

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, dziecko, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, dziecko i w budynku

Turniej gier planszowych

https://www.facebook.com/events/525162231425149/ 


11 grudnia uczniowie rozpoczęli zajęcia zmierzające do poznania kolejnego osiągnięcia drugiego naukowca IV edycji "Być jak Ignacy" . Jest nim Jan Czochralski - odkrywca metody pomiaru szybkości krystalizacji metali, jego metoda przyczyniła się do powstania mikroprocesorów. Na zajęciach mieli możliwość wywiadu z naukowcem. Dowiedzieli się, że Jan Czochralski jest odkrywcą metody pomiaru szybkości krystalizacji metali oraz twórcą metalu B. Wykorzystując słoik, wodę, sól i sznurek uczniowie przygotowali własną hodowlę kryształków soli. 

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

W ramach programu Być jak Ignacy, uczniowie dokładnie zapoznali się z Metodą Czochralskiego oraz sposobem otrzymywania kryształów. Podczas zajęć rozwiązywali zagadki tematyczne oraz dowiedzieli się jakich narzędzi używa w swojej pracy chemik. Zaproszona na nasze zajęcia p. Dorota Stawińska, nauczyciel chemii w naszej szkole pokazała i wyjaśniła czym jest pipeta, odczynniki chemiczne, zlewka, kolba, palnik ..... I co ważne przeprowadziła kilka doświadczeń. To było niezwykłe przeżycie dla uczniów z koła naukowego "Nauka z Górki" 

Obraz może zawierać: 7 osób, ludzie siedzą i w budynku

Obraz może zawierać: 9 osób, ludzie siedzą, tabela, biuro i w budynku

Obraz może zawierać: 7 osób       Obraz może zawierać: 1 osoba, uśmiecha się, w budynkuObraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, dziecko, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą, dziecko, buty i w budynku

Układali także zagadki 

Po torze szybko pędzi z daleka 
bo tłum podróżnych na stacji czeka

Jaka figura geometryczna w samochodzie się skryła
bez niej ta maszyna z miejsca by nie ruszyła

Co to jest może wiesz?
Prostokątna jest ta rzecz.
Ma pamięć a nie ma rozumu.
Choć pisze nie ma długopisu .
Ma rysunki chociaż nie rysuje.
Znajdziesz w nim wszystko co cię interesuje.
Ale uważajcie młodzi przyjaciele,bo zagrożeń tez w nim czeka wiele.


Autor: Maja Romańska i Rafał Staniszewski

Gdy obliczyć trudność
mamy wnet po to sięgamy

Autor: Maja Romańska

Ma klawisze, ale nie na ekranie
czy wiesz co to jest?

Torem się porusza
jeździ by pomóc innym się przemieścić.

Autor: Dominik Turek

Dzięki niemu możesz grać na instrumencie
i komunikować się zawsze i wszędzie

Autor: Amelia Gier

 

Tutaj możecie zobaczyć jak urosły ich kryształy soli.

https://www.facebook.com/SPGorkiGrubaki.Jaczewskiego/videos/541481023124714/

 Na kolejnych zajęciach członkowie koła naukowego w ramach programu Być jak Ignacy dowiedzieli się czym są mikroprocesory oraz jak wyglądał rozwój mikroprocesorów w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Dowiedzieli się także co to jest moc obliczeniowa. Dla wszystkich chętnych,którzy także chcieli by się sprawdzić także swoją wiedzę proponujemy materiał opracowany w formie multimedialnej. 

Moc obliczeniowa https://learningapps.org/watch?v=pn0ua7uwn20

W którym urządzeniu znajdują się mikroprocesory?

https://learningapps.org/watch?v=pdmegr30k20 

 

Podczas zajęć grali w grę planszową "Kryształy Czochralskiego".

 Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą i dziecko

 Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą, tabela i w budynku

Czym jest metal B?

https://learningapps.org/watch?v=p3avdohcn20

 

Pani Urszula - Matusik Bujalska bibliotekarka wraz z kołem naukowym przygotowała wystawę, na której zaprezentowała książki poświęcone  wielkim polskim naukowcom, odkrywcom.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

1. dzień Aktywnych feriiByć jak Ignacy to wielka wyprawa w kosmos. Uczestnicy koła naukowego wraz ze swoim opiekunem przygotowali dla młodszych koleżanek i kolegów rakietę kosmiczną oraz pomagali w budowie plecaka. Oczywiście nie bylibyśmy sobą gdybyśmy w tym celu powtórnie nie wykorzystali surowców. W ruch poszła tektura, resztki bibuły i oczywiście butelki. PET. Po wykonaniu plecako - rakiet wyruszyliśmy na podbój przestrzeni z międzylądowaniem na różnych stacjach kosmicznych (u nas kółka do hula hop). Nie zabrakło też gier planszowych związanych tematycznie z kosmosem. Zabawy i radości było co niemiara. 

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą     Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie stoją, tekst i na zewnątrz

Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, ludzie jedzą, tabela, dziecko i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie stoją, boisko do koszykówki i dziecko

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie na scenie, boisko do koszykówki i buty

 

Drugi dzień Aktywnych feriiByć jak Ignacy upłynął nam pod hasłem wyruszamy w podróż w kosmos. Ale co to jest ten kosmos? Jak jest zbudowany? Z jakich planet składa się Układ słoneczny? Co to jest mgławica? O tym i innych rzeczach dowiedzieli się młodsi uczestnicy naszych ferii, którzy przy pomocy starszych kolegów i opiekuna koła naukowego pomogli im zgłębiać tajniki Kosmosu.

Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą i tabela

Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 3 osoby

Obraz może zawierać: 15 osób, uśmiechnięci ludzie, dziecko

Obraz może zawierać: w budynku

Trzeci dzień Aktywnych ferii z Być jak Ignacy upłynął nam pod hasłem dalszych podróży kosmicznych. Dzisiaj rozpoczęliśmy od spotkania w bibliotece, gdzie p. Urszula Matusik - Bujalska przygotowała dla nas zajęcia pt. „Ozoboty na orbitach”. Poświęcony był planetom, które krążą wokół Słońca. Źródłem wiedzy w tym zakresie był muzyczny film edukacyjny z kanału NutkoSfery pt. ”W układzie słonecznym”. Dzieci, pamiętając o cechach poszczególnych planet i kolejności, w jakiej oddalone są od Słońca, programowały ruch ozobotów na poszczególnych orbitach.
Oczywiście nie mogło zabraknąć pracy plastycznej. Tym razem uczniowie z koła naukowego przygotowali kolorowanki, kredki i..... powstały takie oto rysunki. I oczywiście wystawka prac połączona z krótkimi informacjami nt. pierwszego psa w kosmosie, pierwszej kobiety w Kosmosie, pierwszego Polaka w Kosmosie oraz pierwszego człowieka na Księżycu.
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą, dziecko i w budynku

 

 Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą i dziecko

Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, dziecko i w budynku  Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi, buty, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby

Czwarty dzień Aktywnych ferii z Być jak Ignacy upłynął nam pod hasłem dalszych podróży kosmicznych. Tym razem poznawaliśmy Księżyc a właściwie zastanawialiśmy się dlaczego raz widać go całego a raz tylko mały "rogalik"? Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie co to są fazy Księżyca? Ile jest tych faz? dlaczego widzimy raz prawą a raz lewą stronę Księżyca?
Odpowiedzi znaleźć można w książkach naukowych lub jak ktoś woli w internecie My wykonaliśmy wszystkie 8 faz by lepiej je zapamiętać, Jak podczas wszystkich zajęć starsi uczniowie należący do koła naukowego, pomagali młodszym przy pracy. Zobaczcie efekt . (Czasami strony nieco się pomieszały, bo w zajęciach uczestniczyły także przedszkolaki, ale efekt nas zadowala)

      Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą, tabela i dziecko

Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą, tabela i w budynku

 

Obraz może zawierać: 1 osoba, stoi i dziecko

Kolejny dzień Aktywnych ferii z Być jak Ignacy to aktywność fizyczna ale także wykonanie kuli śnieżnej z astronautą w roli głównej. Czy wiecie jak wygląda skafander kosmonauty? Wewnątrz hełmu krąży tlen. Środkowe warstwy skafandra kosmicznego są nadmuchane jak balon i wywierają nacisk na ciało astronauty. Wewnętrzna podszewka posiada rurki z wodą. Plecaka zawiera zapas powietrza oraz urządzenia podtrzymujące życie. Skafander wyposażony jest w rurkę dostarczająca napoje oraz inna, do której zbierany jest mocz.

Obraz może zawierać: 1 osoba, uprawia sport, boisko do koszykówki, buty i w budynku

 Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie uprawiający sporty i boisko do koszykówki

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i zbliżenie       Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

Brak dostępnego opisu zdjęcia.  Obraz może zawierać: napój

Obraz może zawierać: napój

Być jak Ignacy ciągle mobilizuje nas do działania. Tym razem przygotowaliśmy lapbook. Co to takiego? To książka na kolanach. Wykorzystaliśmy część materiałów ze strony www.bycjakignacy.pl Resztę wyszukaliśmy sami i przygotowaliśmy na tej podstawie krzyżówki, kalambury, puzzle.... Dziękujemy pani Urszuli Matusik -Bujalskiej (nauczycielce jęz. polskiego i bibliotekarce) za pomoc.

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą i dziecko

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą  Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą  Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

Czy wiesz, że Ty także możesz to zrobić? Nasi naukowcy najpierw złożyli urządzenie do wyświetlania hologramu, ale potem w ostępach internetu znaleźli instrukcje jak samemu zrobić takie urządzenie i wykorzystać aplikację na smartfonie. Ferie u nas trwają w najlepsze. Śniegu brak. Może i Wy zechcecie zgłębić tajniki nauki tak jak my w ramach programu Być jak Ignacy

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą i tabela  Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą, dziecko i w budynku

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą

Obraz może zawierać: noc, napój i w budynku

 

Piękna nasza Polska cała

Opublikowano: niedziela, 22 wrzesień 2019

Zadanie październikowe
Uczniowie klas 1-3 obchodziły dzień dyni, który połączliśmy z Projektem PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA. Zadaniem projektowym było upieczenie chleba jako symbolu gościnności i otwartości dnia 16 października. do upieczenia wybraliśmy "Chleb z dynią", który dzieci upiekły pod opieką p. Urszuli Matusik - Bujalskiej, autora tegoż przepisu. Oprócz chlebka zrobiliśmy też "Dżem dyniowy z cytrusami" i deser "Dyniowe tiramisu" by pokazać jak można wykorzystać w kuchni warzywa z naszych ogródków na wszelakie sposoby. Na koniec oczywiście odbyła się degustacja wykonanych dań. A oto krótka fotorelacja z przebiegu tego dnia. Dynię otrzymaliśmy od p. Agnieszki Górskiej , za którą pięknie dziękujemy.
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie jedzą, ludzie siedzą, tabela, dziecko, jedzenie i w budynku Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie jedzą, ludzie siedzą i jedzenie Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą i dziecko Obraz może zawierać: 1 osoba, w budynku  Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, ludzie jedzą, dziecko i w budynku   Obraz może zawierać: 7 osób, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, ludzie jedzą, tabela i w budynku Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie jedzą, ludzie siedzą, dziecko, tabela, buty i jedzenie Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, ludzie jedzą i jedzenie Obraz może zawierać: jedzenie
 
Zadanie listopadowe
 
Klasa trzecia melduje wykonanie sportowego zadania: "Biegnij Niepodległa" realizowanego w ramach projektu "Piękna nasza Polska cała". W zawodach brały udział klasy 1-3. Każdy uczestnik biegu została nagrodzony medalem. Dziękujemy p. Izabeli Panufnik za pomoc w przeprowadzeniu zawodów.
 
 
 Obraz może zawierać: 1 osoba, niebo, chmura, na zewnątrz i przyroda Obraz może zawierać: 4 osoby, uśmiechnięci ludzie, niebo, drzewo, na zewnątrz i przyroda  Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie stoją, niebo, góra, na zewnątrz i przyroda Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, niebo, dziecko, trawa, na zewnątrz i przyroda Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie stoją, niebo, chmura, góra, na zewnątrz i przyroda Obraz może zawierać: 7 osób, ludzie stoją i dziecko
 
Zadaniem dodatkowym klasy trzeciej ze Podstawowej im. ks. bpa Franciszka Jaczewskiego w Górkach – Grubakach było poznanie „Zwyczaju kiszenia kapusty według przepisu babci". Pragnę tutaj podziękowań Państwu Roguskim z Zawad za podarowanie nam kapusty do kiszenia oraz paniom z Klubu Seniora z Górek - Grubaków pani Mieczysławie Rostek i Stanisławie Komorowskiej za przekazanie tradycji i pomoc przy szatkowaniu i kiszeniu kapusty. Wykorzystamy ją do pierogów na Szkolną Wigilię i kapustę wigilijną.
Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie stoją i w budynku  Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi, je, dziecko i w budynku  Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą, dziecko i w budynku Obraz może zawierać: jedzenie i w budynku
 
 
Zadanie grudniowe 
 
Klasa III uczestnicząca w projekcie Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Piękna Nasza Polska Cała" wykonała zadanie własne polegające na wykonaniu gwiazd z opłatka. To tradycja, którą w naszej miejscowości przez wiele lat kultywowała znana twórczyni ludowa- p. Czesława Rowicka. Laureatka nagrody im. Oskara Kolberga i wielu innych prestiżowych odznaczeń. Mało kto wie, że wykonywała gwiazdy do "Potopu"
 
Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą  Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą
 
Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą i tabela  Obraz może zawierać: 1 osoba
 
Obraz może zawierać: 7 osób, ludzie stoją i dziecko
 
Zadaniem dodatkowym było nagranie życzeń bożonarodzeniowych w Izbie Regionalenej w tradycyjnych strojach korytnickich 
 
 
 Zadania styczniowe
 
Klasa 3 ze Szkoły Podstawowej im. ks. bpa Franciszka Jaczewskiego w Górkach-Grubakach melduje wykonanie zadania: Dzień Babci i Dziadka z nutą ludową.
 
  Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie stoją
 
Klasa 3 jako zadanie dodatkowe wzięła udział w pokazie historycznym przygotowanym przez Grupę Rekonstrukto dotyczącym losów Polski w czasie drugiej Wojny Światowej.
 
Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie na scenie i buty  Obraz może zawierać: 1 osoba, na scenie i dziecko
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie na scenie i ludzie stoją  Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie na scenie
 
Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie na scenie, dziecko i na zewnątrz  Obraz może zawierać: 1 osoba, uśmiecha się
 

"Eko-zajęcia z Enfosiem"

Opublikowano: poniedziałek, 16 wrzesień 2019

W roku jubileuszu 30.lecia, NFOŚiGW przygotował także konkurs dla najmłodszych. Jego zasady są proste. Opiekunowie uczniów z klas I-III po rejestracji na stronie www.nfosigw.gov.pl/enfos otrzymają książkę "Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzolda” i maskotkę do wykorzystania podczas eko-zajęć z dziećmi (np. spacer po parku z Enfosiem i zbieranie śmieci, plakat z wizerunkiem Enfosia informującego o eko-zachowaniach, wspólne czytanie książki o Enfosiu). Do 31 października br., NFOŚiGW czeka na mailowe (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) relacje z eko-zajęć. Do wygrania są pakiety edukacyjne dla przedszkoli i szkół oraz indywidualne nagrody dla uczestników. Celem konkursu jest popularyzowanie wiedzy o Narodowym Funduszu oraz uwrażliwianie dzieci na ochronę środowiska.
W naszej szkole eko-zajęcia prowadziła będzie p. Katarzyna Damętka z uczniami klasy III


Przygodę z Enfosiem rozpoczęliśmy od czytania książki "Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzolda". 

 


"- Czyli znowu segregujemy śmieci - wnioskował Julek.
Brygada MiJu od razu zabrała się za sprzątnie. Tymczasem wiedźma, obgryzajac pazury, przestępowała z nogi na nogęi  zaglądała im przez ramię. Najbardziej razi,ł jej uszy dźwięk zgniatanych plastikowych butelek. Kiedy zorientowała się, że bliźniaki dają radę, wycofał się na uboczu, gdzie Enfoś układał wypełnione śmieciami worki. Wykorzystała brak czujności ekoludka i podeptała kanciastymi buciorami torby z odpadkami. A niech to! Z podziurawionych worków wydostały się śmieci. Wirowały w powietrzu z zawrotną prędkością. Znowu wszystko się pomieszało!
- He, he, he! Daremna wasza praca, bo to się nie opłaca!- obwieściła Zgryzolda, szybując po niebie na spalinolocie pozbawionym ssącej rury.
Przygnębione dzieci spojrzały na rozczarowanego oszustwem Enfosia i wtedy - zaciskając zęby - ponownie pogrupowały śmieci...."

My podobnie jak brygada MiJu znamy zasady segregacji. Ćwiczyliśmy je wszyscy podczas zajęć świetlicowych. 


10 października raz z pracownikami Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego udaliśmy się z ENFOSIEM nad Liwiec. Ze względu na to,że obchodziliśmy Dzień Krajobrazu udaliśmy się nad Liwiec. Ponieważ ten dzień przebiegał pod hasłem wody w krajobrazie celem warsztatów było zdobycie wiedzy na temat krajobrazu, w tym procesów, które wpływają na jego kształt, funkcji jakie pełni, kultywowanych tradycji czy występujących zagrożeń. Wyposażeni w lornetki i lupy szukaliśmy różnych roślin, krzewów i ptaków. Niestety gołym okiem było widać także ingerencję człowieka w krajobraz. Znaleźliśmy spore ilości śmieci zostawionych przez dorosłych mieszkańców. Czy oni nie wiedzą, że :

 
Niedopałek papierosa rozkłada się 1-10 lat a ponadto jeśli trafią do wody są trujące.
Puszka konserwowa – 10 lat
Puszka aluminiowa – 50-200 lat
Guma do żucia – 5 lat
Woreczek z tworzywa sztucznego – 300 lat
Chusteczki rozkładają się 3 miesiące.
 
 
 
 
 
 
 

Na czubku potężnego ENFOSIA skryły się dwa kamienie mocy: POIŚ i LAJF. My podczas zajęć wykonaliśmy nie tylko portrety drzewnego Ekoludka, ale także kamienie mocy.

 W nagrodę za włożony wysiłek, każde dziecko z klas I-III uczestniczące w zajęciach otrzymało pamiątkowy magnes na lodówkę.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 " Oby von Plastik nigdy tu nie wróciła - wypowiedział Julek życzenia wszystkich.
- To zależy od ludzi - odparł Enfoś - Muszą zainwestować w środowisko.
_ co to znaczy? - zapytała Miśka.
- Wystarczy zmienić codzienne nawyki, żeby przyroda poczuła się o niebo lepiej. Chodzi o proste sprawy. Segregację śmieci macie już opanowaną do perfekcji, ale to wierzchołek góry lodowej.
- Co jeszcze możemy zrobić? - dopytywał Juliusz, któremu z przejęcia poczerwieniały uszy."

My tę wiedzę też mamy opanowaną. Jednak, żeby inni nasi koledzy także o tym wiedzieli, przygotowaliśmy podczas zajęć świetlicowych wspólną gazetkę. Najpierw pomalowaliśmy obrazki przedstawiające eko - zasady a potem przygotowaliśmy hasła. Na kolejnych zajęciach starsi je odczytywali i przypinali a młodsi dopasowywali obrazki. Oto nasza wspólna praca.
 
 

 
Znamy zwierzęta i rośliny występujące w naszych lasach. Poznaliśmy ciekawostki związane z ich życiem. Mieliśmy także okazje by je dotknąć, pogłaskać, zobaczyć jak wyglądają w naturalnej wielkości. To niezwykłe doświadczenie umożliwili nam pracownicy Nadużańskiego Parku Krajobrazowego: p. Małgorzata Łopińska- specjalista ds. edukacji, p.Władysław Krysik- specjalista, p. Janusz Kur - strażnik Nadużańskiego Parku.
 
 
 
 
 
 

Od lata nasza szkoła uczestniczy w akcji Sprzątania Świata. Jedno jest pewne- śmieci w lesie nadal są, ale jest ich zdecydowanie mniej. Oby wreszcie zniknęły z naszego środowiska.
 
Obraz może zawierać: 1 osoba, stoi, drzewo, na zewnątrz i przyroda
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, drzewo, niebo, na zewnątrz i przyroda
 
 LAS ZAGADEK, czyli eko zagadki, zadania, rebusy. Zapraszamy do wspólnej zabawy. 
1. 

EKO - ZASADY - tekst z lukami.
Enfoś stworzył zasady które rozwścieczyły Zgryzoldę von Plastik. Sprawdź, czy Tobie się uda. Brygada MiJu nie miała z nimi problemów.

Uzupełnij wszystkie pola wybierając wyrazy. Najedź na okienko i wybierz wyraz. Daj znać jak Ci poszło. Poradziłeś sobie jak Miśka i Julek?

https://learningapps.org/watch?v=pemb95pvk19

2.

SEGREGACJA - dobierz w pary

Zgryzolda wykorzystała brak czujności Enfosia i podeptała buciorami torby z odpadkami. Z podziurawionych worków wydostały się śmieci. Wirowały w powietrzu z zawrotną prędkością. Znowu wszystko się pomieszało! A Wy potraficie odpowiednio posegregowąć rzeczy? Spróbujcie! Życzymy powodzenia.

https://learningapps.org/view4621058

3.
JAK SMOG SZKODZI ZDROWIU? - odsłoń obrazek

Kolejna eko zadanie ENFOSIA wiąże się z następującym fragmentem książki " Brygada Enfosia kontra plastikowa Zgryzlolda"

"Nagle zrobiło się ponuro i strasznie. Nad Lasem Zagadek zgromadziły się mętne chmury oraz duszący, smolisty dym o posmaku spalonych tostów. Błyskawicznie uformowały się z tego dwa stwory przypominające gigantyczne pijawki. W pierwszej kolejności rzuciły się na dzieci, próbując wepchnąć się do ich nosów i ust. Michalina i Juliusz zaczęli kaszleć.
- Nie wdychajcie tego!- Enfoś rozpoznał wrogów, czyli smogowe pyły. ...."

4. 

Sprawdź czy znasz książkę "Brygada Enfosia i plastikowa Zgryzolda". Zagraj w MILIONERÓW. Miłej zabawy

https://learningapps.org/watch?v=pxiwdn2d219

 


Nasza pierwsza e-książka pt. "Nasze przygody z Enfosiem i ekologią". Zapraszamy do przeczytania. Najlepiej uruchomić opcję pełnoekranową. 
 
 
 
 

Taniec łączy pokolenia

Opublikowano: czwartek, 04 lipiec 2019

W roku szkolnym 2018/2019 szkoła realizowała projekt "Taniec łaczy pokolenia" 

Projekt zakładał organizację zajęć tanecznych w dwóch szkołach gminy Korytnica, w trzech kategoriach wiekowych. W naszej szkole w zajęciach uczestniczyły dzieci z oddziału przedszkolnego, uczniowie klas I -V oraz dorośli. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu, trwały godzinę dla każdej z grup. Łącznie 50 uczestników. Dla uczestników zostały zakupione koszulki z nadrukiem, czapki oraz spodnie/leginsy. 

Grupa dorosłych przyjęła nazwę Lady Fit. Miała zarówno zajęcia ogólnorozwojowe, rozciągające oraz rytmiczne i taneczne

Już w listopadzie Panie zaprezentowały się  podczas otwarcia strefy rekreacji i integracji w Turnie a następnie podczas Koncertu świątecznego dla Niepodległej organizowanego w Węgrowskim Ośrodku Kultury.

 

Dzieci z oddziału przedszkolnego ćwiczyły wytrwale. Prezentowały swoje umiejętności podczas szkolnych uroczystości ale także poza nią. Sukcesem zakończył się ich występ podczas XX Przeglądu Zespołów Amatorskich w Borkach Wyrkach. Kujawiakiem dzieci wywlczyły sobie III miejsce w kategorii tańców ludowych.  III miejsce zajęli także podczas  III TURNIEJU TAŃCA "TANIEC NASZĄ SIŁĄ" w czerwcu 2019 r. 

 

https://www.facebook.com/gorkigrubaki/videos/1105830449624743/

Uczniowie klas I-V prezentowali się równie często. Po raz pierwszy pojawili się publicznie podczas Dnia Tańca w kwietniu 2019 r. 

 

Następny publiczny występ miał miejsce podczas X Przeglądu Piosenki Religijnej 

  Podczas  III TURNIEJU TAŃCA "TANIEC NASZĄ SIŁĄ" w czerwcu 2019 r. zajęli II miejsce w kategorii klas IV-VII. 

https://www.facebook.com/SPGorkiGrubaki.Jaczewskiego/videos/717935695291251/

PRZEGLĄD GRUP TANECZNYCH czerwiec 2019

Przegląd był podsumowaniem rocznych starań wszystkich uczestników. W czerwcu w Górkach- Grubakach odbyło się to niezwykłe wydarzenie podczas, którego zaprezentowały się wszystkie grupy. Każdy uczestnik otrzymał medal, słodkie co nieco (sok i batonik) a każda grupa pamiątkowy puchar. 

 

Na zakończenie wszyscy odtańczyli "Belgijkę".