Być jak Ignacy - edycja czwarta

Opublikowano: czwartek, 28 listopad 2019

W roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła po raz drugi bierze udział już w IV edycji programu www.bycjakignacy.pl . Uczniowie klasy IV i V utworzyli koło "Nauka z Górki", w ramach którego będą odkrywać tajemnice nauki oraz poznawać sylwetki wybitnych polskich naukowców i wynalazców. 7 listopada 2019 r. odbyły się pierwsze zajęcia z historii chorób i wielkich epidemii. Uczniowie zapoznali się z sylwetką Stanisławy Adamowiczowej (lekarka i specjalistka zdrowia publicznego). Następnie uczniowie stworzyli własną grę planszową o chorobach, mapę skojarzeń ze słowami choroba oraz zapoznali się z prawdziwymi rekwizytami związanymi z medycyną - stetoskopem, ciśnieniomierzem oraz szpatułką laryngologiczną. Na zakończenie wykonali krótkie scenki wykorzystując dostępne przyrządy. 

 Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie stoją   Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi i tabela

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie

Drugie zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia fragment filmu "Było sobie życie" Był to inspiracja do odegrania scenek dramowych nt szczepień. Największym zaskoczeniem dla dzieci było to, że szczepionka jest taką małą chorobą, którą wpuszczamy do organizmu po to, żeby uchronić się przed dużą chorobą. W strzykawce ze szczepionką znajdują się wybrane antygeny bakterii czy wirusów, które powodują daną chorobę. Podawane są po to, aby nasz organizm „nauczył się” obrony, gdyby wirusy czy bakterie pojawiły się w dużej liczbie, czyli gdyby nadszedł prawdziwy atak. Dzięki szczepieniom nasz organizm potrafi wytwarzać przeciwciała, które w razie ponownego kontaktu z tym antygenem, wirusem bądź bakterią, są w stanie szybko się namnożyć. Dzięki temu mogą w odpowiednim momencie obronić organizm i „unicestwić” niepożądane bakterie lub wirusy. Szczepienia są to więc „małe choroby” podawane po to, żeby nasz organizm wytworzył siły obronne, które się zmobilizują i uderzą całą armią, kiedy przyjdzie „duża choroba”. Czy oglądając zdjęcia możecie odpowiedzieć twierdząco na pytanie, czy nasi uczniowie dobrze zrozumieli na czym polega odporność i dlaczego się szczepimy?

Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie stoją

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą i buty

Obraz może zawierać: 4 osoby, buty

Powstały także rymowanki na temat szczepienia

Bądź szczepiony,
a zarazem obroniony
przed wirusami, bakteriami
i innymi chorobami.

Amelia Rokicka

Ludzie zwykle są odporni,
ale bywa, że przekorni.
Lekarze proszą o szczepienie
a oni ciągle -nie i nie!
Pamiętajcie starzy młodzi,
że szczepionka nie zaszkodzi,
bo szczepionka to rzecz święta
niech każdy o tym pamięta.
Szczepionka przeciw wirusom działa
tak jak medycyna chciała.

Oliwia Górska

Szczepioneczka
to taka fajna panieneczka
niby bakterie w sobie ma
ale i plusy zawiera.
Plusy, minusy no i bakterie
Ale też całą pomocną kawalerię

Amelia Giers

Bakterie+strzykawka= Szczepionka
inaczej za zdrowiem nagonka
Zdrowie to szczęście
A zatem miłe przez życie przejście.

Amelia Giers

3. zajęcia rozpoczęliśmy od rozwiązania quizu typu prawda/fałsz. Zadaniem każdego dziecka była ocena prawdziwości czy dane stwierdzenie dotyczące nawyków higienicznych z przeszłości jest prawdziwe czy fałszywe.
 
 
Kolejne zadanie polegało na ułożeniu puzzli z informacjami dotyczącymi pasożytów, takich, jak na przykład owsiki. Po złożeniu wszystkich elementów układanki, wybrane dzieci przeczytały ją na głos. Wreszcie dzieci narysowały na kartkach to, w jaki sposób dbają o higienę. 
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i buty
 
Obraz może zawierać: 3 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, tabela, dziecko i w budynku
 
Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą i dziecko

 Do 4. zadania podeszliśmy trochę inaczej niż proponują organizatorzy. Najpierw na Facebook'u ogłosiliśmy ankietę na temat zdrowia. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeJcf9PGbADtaBQSRu2QOMr8EmX3Q6cifq-6o8TGsAm2FwGUA/viewform?fbclid=IwAR1ne1ZOvoXBQnZREYBlvUKPC-AdiJb5sieMlUQ-QJ4REs98cQCsVb9Ca7w

Jej wyniki wykorzystaliśmy w kolejnej części zajęć. 

Czy bakterie są tylko przyczyną chorób? O tym rozmawialiśmy podczas zajęć o Stanisławie Adamowiczowej w ramach programu Być jak Ignacy. Te drobnoustroje pełnią także dobrą rolę. Zwłaszcza w żywności. O tym dowiedzieli się nasi naukowcy podczas zajęć prowadzonych przez panią Beatę Świętochowską. Przygotowali jogurt naturalny. Do podgrzanego mleka, przyniesionego przez jednego z uczniów, dodali śmietanę. Dokładnie wymieszali, zamknęli szczelnie w słoikach i schowali do ciepłego, ciemnego miejsca. Po dobie jogurt był gotowy. Miał inny smak niż ten ze sklepu. Przygotowali jabłka z cynamonem i zrobili jogurt smakowy z kawałkami owoców. Ci którzy spróbowali stwierdzili, że "jednak" jest smaczny.

Obraz może zawierać: 1 osoba, dziecko

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i w budynku

Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi, dziecko i w budynku   Obraz może zawierać: 4 osoby, dziecko i jedzenie

Kolejne doświadczenie wykonane przez młodych naukowców. Poznanie "dobrych bakterii", które powodują rozkład produktów naturalnych w ziemi. Uczniowie koła naukowego "Nauka z Górki", działającego w ramach programu Być jak Ignacy, przygotowali z p. Beatą Świętochowską kompostownik. Ich zadanie polegało na obserwacji zmian zachodzących w ziemi pod wpływem temperatury, rozkładu spowodowanego działaniem bakterii. Przy okazji mogli zauważyć jak rozkładają się: skórka od banan, chusteczka higieniczna, torebka jednorazowa. Banan był niewidoczny już po kilku dniach, ale nadal uczniowie nie zauważyli zmian w części z papierem i folią.

Obraz może zawierać: 2 osoby, buty, w budynku i na zewnątrz

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i w budynku  Obraz może zawierać: 1 osoba

Zadaniem dodatkowym naszego koła było zorganizowanie Turnieju Gier Planszowych poświęconych o wirusach i bakteriach. Do zabawy zaprosiliśmy także rodziców. Zakupiliśmy specjalnie w tym celu 8 gier, które poświęcone tej tematyce. Gry przeznaczone dla wszystkich od przedszkolaków do klas starszych łącznie. Na zajęciach świetlicowych ćwiczyli wszyscy przez ponad dwa tygodnie. Utworzyliśmy specjalne wydarzenie na portalu społecznościowym by na bieżąco informować chętnych do wspólnej zabawy.

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, dziecko, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie siedzą, dziecko i w budynku

Turniej gier planszowych

https://www.facebook.com/events/525162231425149/ 


11 grudnia uczniowie rozpoczęli zajęcia zmierzające do poznania kolejnego osiągnięcia drugiego naukowca IV edycji "Być jak Ignacy" . Jest nim Jan Czochralski - odkrywca metody pomiaru szybkości krystalizacji metali, jego metoda przyczyniła się do powstania mikroprocesorów. Na zajęciach mieli możliwość wywiadu z naukowcem. Dowiedzieli się, że Jan Czochralski jest odkrywcą metody pomiaru szybkości krystalizacji metali oraz twórcą metalu B. Wykorzystując słoik, wodę, sól i sznurek uczniowie przygotowali własną hodowlę kryształków soli. 

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

W ramach programu Być jak Ignacy, uczniowie dokładnie zapoznali się z Metodą Czochralskiego oraz sposobem otrzymywania kryształów. Podczas zajęć rozwiązywali zagadki tematyczne oraz dowiedzieli się jakich narzędzi używa w swojej pracy chemik. Zaproszona na nasze zajęcia p. Dorota Stawińska, nauczyciel chemii w naszej szkole pokazała i wyjaśniła czym jest pipeta, odczynniki chemiczne, zlewka, kolba, palnik ..... I co ważne przeprowadziła kilka doświadczeń. To było niezwykłe przeżycie dla uczniów z koła naukowego "Nauka z Górki" 

Obraz może zawierać: 7 osób, ludzie siedzą i w budynku

Obraz może zawierać: 9 osób, ludzie siedzą, tabela, biuro i w budynku

Obraz może zawierać: 7 osób       Obraz może zawierać: 1 osoba, uśmiecha się, w budynkuObraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, dziecko, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą, dziecko, buty i w budynku

Układali także zagadki 

Po torze szybko pędzi z daleka 
bo tłum podróżnych na stacji czeka

Jaka figura geometryczna w samochodzie się skryła
bez niej ta maszyna z miejsca by nie ruszyła

Co to jest może wiesz?
Prostokątna jest ta rzecz.
Ma pamięć a nie ma rozumu.
Choć pisze nie ma długopisu .
Ma rysunki chociaż nie rysuje.
Znajdziesz w nim wszystko co cię interesuje.
Ale uważajcie młodzi przyjaciele,bo zagrożeń tez w nim czeka wiele.


Autor: Maja Romańska i Rafał Staniszewski

Gdy obliczyć trudność
mamy wnet po to sięgamy

Autor: Maja Romańska

Ma klawisze, ale nie na ekranie
czy wiesz co to jest?

Torem się porusza
jeździ by pomóc innym się przemieścić.

Autor: Dominik Turek

Dzięki niemu możesz grać na instrumencie
i komunikować się zawsze i wszędzie

Autor: Amelia Gier

 

Tutaj możecie zobaczyć jak urosły ich kryształy soli.

https://www.facebook.com/SPGorkiGrubaki.Jaczewskiego/videos/541481023124714/

 Na kolejnych zajęciach członkowie koła naukowego w ramach programu Być jak Ignacy dowiedzieli się czym są mikroprocesory oraz jak wyglądał rozwój mikroprocesorów w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Dowiedzieli się także co to jest moc obliczeniowa. Dla wszystkich chętnych,którzy także chcieli by się sprawdzić także swoją wiedzę proponujemy materiał opracowany w formie multimedialnej. 

Moc obliczeniowa https://learningapps.org/watch?v=pn0ua7uwn20

W którym urządzeniu znajdują się mikroprocesory?

https://learningapps.org/watch?v=pdmegr30k20 

 

Podczas zajęć grali w grę planszową "Kryształy Czochralskiego".

 Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą i dziecko

 Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą, tabela i w budynku

Czym jest metal B?

https://learningapps.org/watch?v=p3avdohcn20

 

Pani Urszula - Matusik Bujalska bibliotekarka wraz z kołem naukowym przygotowała wystawę, na której zaprezentowała książki poświęcone  wielkim polskim naukowcom, odkrywcom.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

1. dzień Aktywnych feriiByć jak Ignacy to wielka wyprawa w kosmos. Uczestnicy koła naukowego wraz ze swoim opiekunem przygotowali dla młodszych koleżanek i kolegów rakietę kosmiczną oraz pomagali w budowie plecaka. Oczywiście nie bylibyśmy sobą gdybyśmy w tym celu powtórnie nie wykorzystali surowców. W ruch poszła tektura, resztki bibuły i oczywiście butelki. PET. Po wykonaniu plecako - rakiet wyruszyliśmy na podbój przestrzeni z międzylądowaniem na różnych stacjach kosmicznych (u nas kółka do hula hop). Nie zabrakło też gier planszowych związanych tematycznie z kosmosem. Zabawy i radości było co niemiara. 

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą     Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie stoją, tekst i na zewnątrz

Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, ludzie jedzą, tabela, dziecko i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie stoją, boisko do koszykówki i dziecko

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie na scenie, boisko do koszykówki i buty

 

Drugi dzień Aktywnych feriiByć jak Ignacy upłynął nam pod hasłem wyruszamy w podróż w kosmos. Ale co to jest ten kosmos? Jak jest zbudowany? Z jakich planet składa się Układ słoneczny? Co to jest mgławica? O tym i innych rzeczach dowiedzieli się młodsi uczestnicy naszych ferii, którzy przy pomocy starszych kolegów i opiekuna koła naukowego pomogli im zgłębiać tajniki Kosmosu.

Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą i tabela

Obraz może zawierać: 4 osoby, ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą

Obraz może zawierać: 3 osoby

Obraz może zawierać: 15 osób, uśmiechnięci ludzie, dziecko

Obraz może zawierać: w budynku

Trzeci dzień Aktywnych ferii z Być jak Ignacy upłynął nam pod hasłem dalszych podróży kosmicznych. Dzisiaj rozpoczęliśmy od spotkania w bibliotece, gdzie p. Urszula Matusik - Bujalska przygotowała dla nas zajęcia pt. „Ozoboty na orbitach”. Poświęcony był planetom, które krążą wokół Słońca. Źródłem wiedzy w tym zakresie był muzyczny film edukacyjny z kanału NutkoSfery pt. ”W układzie słonecznym”. Dzieci, pamiętając o cechach poszczególnych planet i kolejności, w jakiej oddalone są od Słońca, programowały ruch ozobotów na poszczególnych orbitach.
Oczywiście nie mogło zabraknąć pracy plastycznej. Tym razem uczniowie z koła naukowego przygotowali kolorowanki, kredki i..... powstały takie oto rysunki. I oczywiście wystawka prac połączona z krótkimi informacjami nt. pierwszego psa w kosmosie, pierwszej kobiety w Kosmosie, pierwszego Polaka w Kosmosie oraz pierwszego człowieka na Księżycu.
 
Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą, dziecko i w budynku

 

 Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą i dziecko

Obraz może zawierać: 3 osoby, ludzie siedzą, dziecko i w budynku  Obraz może zawierać: 1 osoba, siedzi, buty, tabela i w budynku

Obraz może zawierać: 2 osoby

Czwarty dzień Aktywnych ferii z Być jak Ignacy upłynął nam pod hasłem dalszych podróży kosmicznych. Tym razem poznawaliśmy Księżyc a właściwie zastanawialiśmy się dlaczego raz widać go całego a raz tylko mały "rogalik"? Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie co to są fazy Księżyca? Ile jest tych faz? dlaczego widzimy raz prawą a raz lewą stronę Księżyca?
Odpowiedzi znaleźć można w książkach naukowych lub jak ktoś woli w internecie My wykonaliśmy wszystkie 8 faz by lepiej je zapamiętać, Jak podczas wszystkich zajęć starsi uczniowie należący do koła naukowego, pomagali młodszym przy pracy. Zobaczcie efekt . (Czasami strony nieco się pomieszały, bo w zajęciach uczestniczyły także przedszkolaki, ale efekt nas zadowala)

      Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą, tabela i dziecko

Obraz może zawierać: 5 osób, ludzie siedzą, tabela i w budynku

 

Obraz może zawierać: 1 osoba, stoi i dziecko

Kolejny dzień Aktywnych ferii z Być jak Ignacy to aktywność fizyczna ale także wykonanie kuli śnieżnej z astronautą w roli głównej. Czy wiecie jak wygląda skafander kosmonauty? Wewnątrz hełmu krąży tlen. Środkowe warstwy skafandra kosmicznego są nadmuchane jak balon i wywierają nacisk na ciało astronauty. Wewnętrzna podszewka posiada rurki z wodą. Plecaka zawiera zapas powietrza oraz urządzenia podtrzymujące życie. Skafander wyposażony jest w rurkę dostarczająca napoje oraz inna, do której zbierany jest mocz.

Obraz może zawierać: 1 osoba, uprawia sport, boisko do koszykówki, buty i w budynku

 Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie uprawiający sporty i boisko do koszykówki

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i zbliżenie       Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

Brak dostępnego opisu zdjęcia.  Obraz może zawierać: napój

Obraz może zawierać: napój

Być jak Ignacy ciągle mobilizuje nas do działania. Tym razem przygotowaliśmy lapbook. Co to takiego? To książka na kolanach. Wykorzystaliśmy część materiałów ze strony www.bycjakignacy.pl Resztę wyszukaliśmy sami i przygotowaliśmy na tej podstawie krzyżówki, kalambury, puzzle.... Dziękujemy pani Urszuli Matusik -Bujalskiej (nauczycielce jęz. polskiego i bibliotekarce) za pomoc.

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba, ludzie siedzą i dziecko

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą  Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą  Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba

Czy wiesz, że Ty także możesz to zrobić? Nasi naukowcy najpierw złożyli urządzenie do wyświetlania hologramu, ale potem w ostępach internetu znaleźli instrukcje jak samemu zrobić takie urządzenie i wykorzystać aplikację na smartfonie. Ferie u nas trwają w najlepsze. Śniegu brak. Może i Wy zechcecie zgłębić tajniki nauki tak jak my w ramach programu Być jak Ignacy

Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą i tabela  Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie siedzą, dziecko i w budynku

Obraz może zawierać: co najmniej jedna osoba i ludzie siedzą

Obraz może zawierać: noc, napój i w budynku

 

Odsłony: 95